Enhedslisten med i stramt budget i Region Nordjylland

• Det har været afgørende for at kunne være med i budgettet for 2023 – at vi ikke bruger flere penge end vi har – forstået på den måde at der ikke rulles en grønthøster ud – der er ingen rammereduktioner for at finansiere nye indsatser i sundhedsvæsenet, udtaler Susanne Flydtkjær, der som gruppeformand har forhandlet på Enhedslistens vegne.
  • Enhedslisten glæder sig dog over, at der blev plads til  en pulje på til det netop oprettede Udsatte-råd, som nu kan iværksætte egne mindre  projekter  til at mindske uligheden i sundhed og sikre  bedre adgang til sundhedsvæsenet for udsatte grupper  – projekter som kan løftes ind i regionsbudgettet og bredes ud.
  • Og ikke mindst er Psykiatrien blevet prioriteret med opnormering i børne-ungdomspsykiatrien, psykosocialt beredskab og indsatser i den subakutte indsats og mobilteam, ydernummer til privatpraktiserende psykiater også – udover den indsats der sker for de 60 mio som vi i en mindre  årrække får årligt via finanslovsmidler.
  • Det har ligeledes været vigtigt at prioritere de områder hvor der er mest pres for at sikre bedre  forhold for både patienter og sundhedspersonalet.
  • Det er derfor godt at der er fundet yderligere  ressourcer  til fx at styrke intensivområdet og hæmatologisk afdeling med flere senge,  styrkelse af mave- tarmkirurgi,  øget kapacitet til både   lunge- og   hudcancerområdet og ikke mindst øget sengekapacitet på både medicin- og akutområdet.
  • Særligt glade er vi for at  puljen til afhjælpning af akut kapacitetspres,  forbedret arbejdsmiljø, rekruttering og fastholdelse fortsætter med 20 mio. årligt til kliniknære indsatser.
  • Også flere udadvendte hospitalsfunktioner  – regionale klinikker i fx sundhedshuse hvor patienter med kroniske sygdomme kan få nemmere adgang til sundhedsydelser – vi flytter hospitalslægerne ud til patienterne!
  • Og ikke mindst forsøg med  at blive frihospital – mere selvstyre og mindre binding af centrale regler. – hvor vores medarbejder får større indflydelse på eget arbejde  – frihed til at tilrettelægge arbejdet bedst muligt  – og fjerne det arbejde der ikke gir mening – kan blive en mulighed i 2023.
  • Og på anlægssiden er det rigtig godt at der nu er et nyt – i faser – Neurorehabiliteringscenter i Brønderslev  prioriteret som næste  større anlægsprojekt.

Yderligere oplysninger:

Susanne Flydtkjær, Gruppeformand Enhedslisten