Hvad vil Business Region North med godstrafikken?

Business Region North, BRN (ja hvorfor bruge dansk når man kan bruge engelsk) 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland i et fællesskab  –  erklærer, at BRN er en handlingsorienteret samarbejdsplatform, hvor forudsætningerne for fortsat vækst, udvikling og jobskabelse skal styrkes.

Så mere trist er det at læse det netop udkomne handlingsprogram, som er udarbejdet uden bredere politisk behandling.  Programmet  skal nu  blot godkendes i regionen og i kommunerne uden mulighed for ændringer.

Ikke så meget trist for det, der står der – men mest for det, der ikke står der.

For kravet om elektrificering af jernbanenettet og to spor fra Aalborg og op i Vendsyssel er åbenbart ikke en sag der vurderes som så vigtig for Nordjyllands fremtidige udvikling – at det interesserer BRN.

Men det burde det nu nok gøre – for denne opgradering af jernbanenettet er helt nødvendig for at sikre fortsat prioritering af Jyllandskorridoren i EU, udvikling og jobskabelse i Nordjylland.

EU har for længst besluttet at gods skal på jernbane – det genfindes i stort set alle de infrastrukturprioriteringer, der tages i EU.

Norge har besluttet at gods skal på bane og det samme har Tyskland.

Men hele forudsætningen for at det kan ske gennem Jyllandskorridoren, er at det prioriteres at der kommer to spor og elektricitet på jernbanerne nord for Aalborg.

Ellers køres godset på bane over Femern – Sjælland og op gennem Sverige. Helt uden om Nordjylland.

Har det nogen betydning for Nordjylland ? ja i aller højeste grad – for kommer der ikke gods med færgerne i Hirtshals – så er der ikke forretningsgrundlag for at have færgeruterne. Det betyder også stop for norske turister i Nordjylland. Det gir hverken vækst, udvikling eller jobskabelse.

Kender det politiske samarbejde til problematikken – Ja så sent som i nov 2021 var der projektværksted for Jyllandskorridoren i Nordisk transportpolitisk Netværk med nordjyske deltagelse  – hvor Norge jo er meget klar i spyttet – de vil have og har allerede en stor del af godset på bane .

Så kridt skoene BRN   – kom i gang med interessevaretagelse for  to spor og elektrificering af det nordjyske jernbanenet – også i fht til Christiansborg. Toget er ikke helt kørt endnu.

 

Susanne Flydtkjær

Folketingskandidat  for Enhedslisten i Aalborg Vest

Medlem af regionsrådet.

Vestre Fjordvej 34, 9000 Aalborg