På kulturtur til Vrå

En solrig sensommerdag var Enhedslisten på kultur-tur til Vrå. Turen var et led i din lokale Kulturmafias strategi, om at give lidt kunstnerisk kolorit til Enhedslistens medlemmer, og samtidig styrke det sociale samvær.

Turen bød på en række kulturelle højdepunkter. Første stop var Vrå Skole, hvor kunstværket Livets Træ er placeret. Kunstværket imponerede med sit rå og dynamiske udtryk, lavet af groft tilhugget træ. Centralt placeret i skolens aula, illustrerer træet både det levede liv på skolen og elevernes menneskelige vækst.

Herfra gik turen videre til billedkunstner Søren Byrial, hvor vi blev inviteret indenfor i hans atelier. Her blev vi budt på lidt at drikke, og fik et personligt indblik i den kunstneriske proces. Søren fremviste en række af sine værker – både fra hans seneste udstilling på Hjørring Bibliotek, såvel som mere personlige malerier af hans fader. Derefter fik vi en livlig diskussion, der spændte fra maleteknikker til vilkårene for kunstnere i Aalborg.

Således forfriskede af både gane og sind, fortsatte vi til Kunstbygningen i Vrå. Her fik vi en guidet rundvisning i Kunstbygningens to udstillinger; hhv. den permanente udstilling af maleren Svend Engelunds landskabsmalerier, samt særudstillingen FREMTIDENS RUM OG VÆREN. Svend Engelund havde sit liv og virke i Nordjylland, et forhold som også satte sit præg på hans billedverden. Motiverne hentede han i landskaberne og menneskenes forhold til de landskabelige rum. I tillæg hertil var særudstillingen en ”kaleidoskopisk undersøgelse af forskellige måder at nærme sig rum og eksistens på”. Den havde fokus på såvel bæredygtigt byggeri som udendørs rum for fællesskaber. Meget inspirerende i disse tider, hvor de offentlige arealer er under belejring af kommercielle interesser – som eksempelvis Sygehus Nord grunden.

Turen afsluttedes på behørig vis, med smørrebrød og fadøl på Vrå Bryghus. Yderst velsmagende, og en perfekt afslutning på en inspirerende tur! Herefter gik togturen hjemad, gennem de landskaber, som Engelunds kunst har skærpet opmærksomheden for.

I Kulturmafiaen er vi meget glade for opbakningen til turen, og håber at se endnu flere af jer til de kommende arrangementer. Hold øje med hjemmeside, nyhedsbrev og Facebooksiden “Enhedslisten Aalborg”.